Компенсація від Shopify для українського бізнесу

8 бізнес-моделей електронної комерції з прикладами


8 бізнес-моделей електронної комерції з прикладами

Якщо ви вирішили розпочати бізнес у сфері електронної комерції, то вам доведеться приймати безліч різних рішень на шляху його становлення. Крім вибору товару або послуги, які ви вирішите продавати, вам необхідно вибрати відповідну бізнес-модель.

У цій статті ми познайомимо вас із основними моделями, які варто розглянути під час створення бізнесу, щоб ви могли ухвалити правильне рішення ще зі старту.

Дуже важливо розуміти суть кожної бізнес-моделі, щоб зробити правильний вибір свого бізнесу. Кожен метод має свої плюси і мінуси. Все залежить від типу товару, який ви обрали, ринку та вашого бюджету. Тому якась бізнес-модель вам може підійти ідеально, а якась виявиться зовсім невідповідною.

Зміст

Що таке бізнес-модель?

Бізнес-модель відображає структуру компанії, що забезпечує прибуток, а також підвищує інтерес покупців до бізнесу. Ознаками хорошої бізнес-моделі є створення ціннісної пропозиції для клієнтів та стратегії ціноутворення. Також, бізнес-модель визначає цільовий ринок та майбутні витрати.

Використання бізнес-моделі необхідне як для нових, так і для вже існуючих компаній. Це допомагає компаніям краще розуміти своїх клієнтів, мотивувати своїх співробітників, залучати інвестиції та забезпечувати стійку конкурентну перевагу за рахунок виявлення можливостей для зростання.

Сприймайте бізнес-модель як живий актив компанії. Її необхідно постійно вдосконалювати, щоб не відставати від сучасних тенденцій та активно розвиватись без перешкод. Якщо ви плануєте залучати кошти або укладати партнерські відносини, регулярне оновлення бізнес-моделі покаже зацікавленим сторонам, що ви можете адаптуватися та відповідати змінним вимогам ринку.

Поширені у e-commerce види бізнес-моделей

Існує чотири основні види бізнес-моделей у e-commerce, які описують більшість операцій між клієнтами та підприємствами.

Бізнес для споживача (B2C)

Бізнес-модель B2C відноситься до електронної комерції між підприємством та споживачем. Наприклад, коли ви купуєте сорочку у роздрібного продавця в Інтернеті, ви виступаєте споживачем, а онлайн магазин – підприємством. Хоча це поняття застосовне і для офлайн бізнесу, зараз все частіше воно стало асоціюватись з електронною комерцією.

Бізнес для бізнесу (B2B)

Модель B2B (Business-to-business) відноситься до будь-якої комерції між двома підприємствами. Наприклад, коли SaaS продає програмне забезпечення для іншої компанії. Під цю категорію, зазвичай, потрапляють оптові компанії.

Деякі бренди, як роздрібні продавці, можуть використовувати цю модель на додаток до свого основного бізнес-напрямку. Наприклад, бренд кави може продавати свої зерна покупцям на своєму сайті (B2C), але також продавати оптом кав'ярням (B2B).

Споживач для споживача (C2C)

Бізнес-модель "від споживача до споживача" - це коли споживач продає товар чи послугу іншому споживачеві. Наприклад, коли ви продаєте старий ноутбук на Facebook Marketplace.

Індивідуальні продавці часто починають продавати на онлайн-маркетплейсах, а потім відкривають інтернет-магазин, щоб створити бренд та отримати більше прибутку.

Споживач для бізнесу (C2B)

Зростання товарів та послуг бізнес-напрямку креативної творчості призвело до різкого збільшення кількості компаній, що працюють за принципом "споживач - бізнес" (C2B). Ця бізнес-модель передбачає, що споживач продає свої товари чи послуги підприємству чи організації.

Якщо ви, наприклад, популярна особистість або вправний фотограф, який продає фотографії онлайн, то ця модель вам підійде найкраще.

Корисна порада: якщо ви зацікавлені у створенні бізнес-плану, але вас відлякує нудна паперова тяганина, то можете скористатися шаблоном бізнес-плану, який справді може виявитися корисним. Тисячі людей використовують цей шаблон для створення власного бізнес-плану. І, до речі, ви можете скористатися ним абсолютно безкоштовно.

Приклади бізнес-моделей електронної комерції

Бізнес-моделі можуть мати різні форми, що включають різні методи виробництва та доставки. Давайте розглянемо деякі популярні бізнес-моделі електронної комерції, які можна використовувати для початку свого бізнесу.

1. Дропшипінг

Дропшипінг – найпростіший варіант для початку нового бізнесу. Він чудово підходить для тих бізнесменів, які вважають за краще максимально знизити стартові витрати і менше турбуватися про відсоток прибутку. Дропшипінг також є чудовою бізнес-моделлю для тих, хто не хоче займатися питаннями зберігання товару.

Плюси:

  • Низькі витрати на запуск бізнесу. Найбільшою перевагою дропшипінгу є низька початкова вартість. За такої моделі ви не зберігаєте товарні запаси, тому ви не матимете витрат на інвентаризацію, які зазвичай є найбільш суттєвими витратами для нового бізнесу електронної комерції.
  • Низький рівень ризику. Оскільки ви не купуєте великих обсягів товарів на склад, вам не потрібно турбуватися про те, що не буде продано всю партію товару.
  • Оптимізація продажів. Партнери з дропшиппінгу візьмуть на себе всі турботи зі збору, упаковки та відправлення товару. Модель дропшипінгу дуже зручна та ефективна, а також дозволяє керувати вашим бізнесом з будь-якої точки світу.

Мінуси:

  • Висока конкуренція. У дропшипінгу прості та доступні умови для входу на ринок, тому багато людей використовують саме його. Конкуренція досить жорстка, а це означає, що важко виділити себе з натовпу.
  • Низький відсоток прибутку. Це ускладнює конкуренцію з платними рекламними майданчиками, що означає, що вам доведеться більше докладати зусиль на створення контенту, сервісу тощо. Низький відсоток прибутку говорить про те, що вам доведеться продавати значні обсяги для отримання бажаного доходу.
  • Синхронізація товарних запасів. Оскільки ви працюєте з чужими складами, може виникнути ситуація, коли ви розміщуєте запит на поставку оптовикові, але товар уже розпродано. Більш тривалий, ніж зазвичай, час доставки може погано позначитися на роздрібній торгівлі.

Ваш прибуток у дропшип-моделі – це різниця між ціною, яку платить покупець, та ціною, яку дропшиппер стягує з вас. Як правило, при дропшипінгу ваш прибуток невеликий близько 20%.

Дропшипінг це низький ризик з погляду потенційних фінансових втрат, тому що ви не створюєте товарні запаси заздалегідь і не турбуєтеся про доставку товару. Додатковий ризик виникає через невеликий відсоток прибутку та високий рівень конкуренції.

Приклад успішного дропшипінгу

Subtle Asian Treats це дропшиппінг-бізнес на Shopify, який продає милі плюшеві іграшки та чохли для AirPods та iPhone. Він був заснований молодим малазійським підприємцем Тзе Хінг Чаном, який вирішив приєднатися до модної тенденції чаю з бульбашками, що стала популярною в Азії.

Дропшипінг магазин Subtle Asian Treats

Бренд залучив тисячі шанувальників чаю з бульбашками, надавши людям унікальний вибір товарів за доступною ціною. Тзе Хінг Чан також зробив велику роботу з аудиторією в соціальних мережах. Він репостив контент своїх передплатників та залучав покупців із будь-яким бюджетом.

Додаткова інформація на тему

2. Виготовлення товарів ручної роботи

Виготовлення своєї продукції поширений підхід творчих бізнесменів. Будь то ювелірні вироби, мода чи натуральні косметичні товари, самостійне виробництво нових товарів дозволяє точно контролювати якість та розвивати свій унікальний бренд. Однак за це доводиться платити своїм часом, а також стикатися з деякими обмеженнями.

Основні витрати, пов'язані з виробництвом ручної продукції, включають закупівлю сировини, зберігання запасів та оплату праці. Слід зазначити, що не всі товари можуть бути виготовлені власноруч. Вибір продукції обмежений вашими навичками та доступними ресурсами.

Цей варіант підходить тим, хто займається творчістю і має свої унікальні ідеї, хто може сам фізично виробити товар і хто має для цього всі необхідні ресурси. Виробництво ручних товарів також підходить людям, які хочуть зберегти повний контроль за якістю продукції та своїм брендом, а також бажають знизити витрати на початковому етапі.

Плюси:

  • Низькі початкові витрати. Коли ви самі виготовляєте свою продукцію, то вам зазвичай не потрібно виробляти велику кількість одиниць товару, щоб завжди мати їх під рукою, як це було б у разі виробництва. Це дозволяє насолоджуватися відносно низькими виробничими витратами, які для багатьох підприємств електронної комерції складають основну частину їх стартових витрат.
  • Контроль над брендом. Виробництво товарів ручної роботи означає, що ви можете створити будь-який бренд за власним бажанням без будь-яких обмежень.
  • Контроль за цінами. Пліч-о-пліч з контролем над брендом йде можливість вільно встановлювати ціни на свою продукцію.
  • Контроль якості. При виробництві ручної продукції ви можете ретельно контролювати її якість, щоб вона відповідала вашим очікуванням та очікуванням ваших клієнтів.
  • Оперативність. Виготовлення власної продукції забезпечує максимальну гнучкість вашого бізнесу, дозволяючи вам у будь-який час змінювати характеристики та навіть сам продукт.

Мінуси:

  • Ви втрачаєте багато часу. Залежно від конкретного вибору продукту, створення ручних товарів може бути трудомістким процесом, в результаті чого у вас залишиться менше часу на те, щоб зосередитися на розвитку свого бізнесу.
  • Маленькі масштаби виробництва. Виготовлення продукції може стати проблемою, коли ваш бізнес почне розвиватися. Хоча у вас є можливість звернутися за допомогою до виробника під час розширення бізнесу, це може виявитися нелегко або взагалі неможливо, якщо ваші клієнти хочуть товар, створений руками.
  • Обмежений вибір продукції. Як уже згадувалося, вибір потенційних товарів обмежений вашими навичками та доступними вам ресурсами. Це залежить саме від вас.

Приклад успішного виготовлення товарів ручної роботи

Компанія Old World Kitchen запускалася як сімейний бізнес із продажу товарів "від дверей до дверей" у своєму регіоні. Компанія пройшла багато етапів розвитку, поки не з'явився Etsy для переведення бізнесу в інтернет.

Сайт компанії із виготовлення продукції ручного виготовлення Old World Kitchen

Ця компанія спеціалізується на кухонному начинні ручної роботи. Вона хотіла розширюватись далі, але для цього їй потрібен був повний контроль над ціноутворенням, брендингом та контролем якості, чого Etsy запропонувати не міг.

Після переходу з Etsy на Shopify бренд відзначив різке збільшення конверсії. Компанія змогла розпочати співпрацю з іншими брендами та підвищувати ціни, залишаючись при цьому вірними принципу продажу товарів, зроблених власноруч.

Додаткова інформація на тему

3. Власне виробництво

Виробництво власного товару підходить для тих, хто має унікальну ідею або варіацію вже існуючої ідеї. Це також підходить для тих людей, які вже вибрали нішу на ринку для свого товару та впевнені, що він буде продаватися. Це дуже важливо, оскільки власне виробництво потребує великих фінансових вливань на початковому етапі.

У виробництві є два напрямки: власна торгова марка та концепція White Label.

Продукція під власною маркою створюється виробником та продається під ім'ям компанії. Компанія контролює все: що входить до складу продукту, як він упакований та як виглядають етикетки. Власна марка найкраще підходить для брендів, що хочуть створювати унікальну продукцію.

Концепція White Label означає, що продукція створюється одним виробником та продається різним роздрібним продавцям під їх торговими марками. Зазвичай це типові товари, які можна продавати більш широкому сегменту споживачів.

Плюси:

  • Дуже низька вартість одиниці продукції. Нерідко виробництво забезпечує найнижчу собівартість одиниці виробленої продукції, що дає вам найбільший відсоток прибутку від продажів.
  • Контроль над брендом. Виробництво вашого товару говорить про те, що ви можете створити власний бренд.
  • Контроль за цінами. Разом із можливістю створення власного бренду з'являється можливість встановлювати власні ціни на свою продукцію.
  • Контроль якості. На відміну від дропшипінгу або оптових закупівель, при виробництві власної продукції ви більшою мірою контролюєте якість кінцевого результату.

Мінуси:

  • Мінімальна кількість замовлень. Стартові витрати, необхідні для закупівлі перших партій товарів, можуть бути досить високими. Залежно від вартості вашого продукту та виробника, ваші інвестиції в складські запаси можуть легко досягати тисяч або десятків тисяч доларів.
  • Проблеми з виробниками. Ніщо так погано не впливає на ваш бізнес, як проблеми на стороні виробника.
  • Займає багато часу. Виробництво першої партії може виявитися тривалим процесом, оскільки передбачає створення прототипу продукту, відбору зразків та доопрацювання перед початком серійного виробництва. Складність цього процесу може бути ще вищою, якщо ви плануєте використовувати закордонного виробника, оскільки можуть виникнути мовні, дистанційні та культурні бар'єри.

При виробництві власної продукції, відсоток прибутку може сильно змінюватись в залежності від конкретного продукту, виробника та кількості замовлень. Однак, зазвичай, виробництво власного продукту дає найбільший дохід у порівнянні з іншими методами, такими як оптові закупівлі та дропшипінг.

Додаткова інформація на тему

4. Оптова торгівля

Закупівля товарів оптом – хороший варіант, якщо ви хочете швидко розпочати бізнес електронної комерції або продавати різні товари та бренди. Оптова торгівля надає широкий спектр можливостей, оскільки існує безліч товарів, доступних для оптової покупки.

Плюси:

  • Затребувані товари. Оптова торгівля, зазвичай, пов'язана з меншим ризиком. Ви маєте справу з брендами, які вже зарекомендували себе на ринку, тому ви не ризикуєте витратити час та гроші на розробку продукції, яка нікому не потрібна.
  • Відомі бренди. Продаж брендів, що вже зарекомендували себе, може допомогти позиціонувати ваш бізнес з кращого боку. Це викликає довіру у покупців.

Мінуси:

  • Доступність товару та широкий вибір. Продаж вже відомих товарів може працювати як на вас, так і проти вас. Оскільки продукція доступна у багатьох роздрібних продавців, вам доведеться боротися щосили, щоб відзначитися і переконати потенційних клієнтів купувати саме у вас.
  • Контроль цін. Продаж продукції інших брендів говорить про те, що певною мірою вам доведеться грати за їхніми правилами. Деякі бренди регулюватимуть ціни, щоб не допустити зниження цін на їх продукцію.
  • Управління товарними запасами. При оптових закупівлях вам швидше за все доведеться придбати мінімальне замовлення кожного товару. Розмір мінімального замовлення залежить від типу товару та виробника, проте вам у будь-якому випадку доведеться створювати свої запаси, а також грамотно керувати ними, щоб товар завжди був у вас.
  • Робота з постачальниками. Якщо ви постачаєте безліч різних товарів, то робота з кількома партнерами з постачання може виявитися складною, тому що у кожного постачальника свої вимоги.

Відсоток прибутку при оптовій торгівлі зазвичай вищий у порівнянні з дропшиппінгом, але не такий прибутковий, як при виробництві. Оптова торгівля може вважатися безпечною середньою ланкою між виробництвом та дропшиппінгом. Хоча кожен випадок унікальний, як правило, відсоток прибутку на оптові товари, які перепродаються за роздрібними цінами, становить близько 50%.

Оптова торгівля все ж таки має деякі ризики. Можливо, найбільший ризик пов'язаний з тим, як виділити себе з-поміж інших роздрібних продавців, які пропонують ті ж товари.

Приклад успішної оптової торгівлі

Пернелл Сезар-молодший та Род Джонсон заснували компанію BLK & Bold, яка продає каву та водночас допомагає місцевим жителям. Компанія відраховує 5% від усього прибутку на спеціальні програми, які допомагають молоді, підвищують рівень їхньої кваліфікації та усувають проблему бездомності.

Сайт компанії BLK & Bold, що працює за моделями бізнесу B2B і B2C

BLK & Bold використовує оптові та прямі канали для збільшення своїх продажів. Більшість оптових партнерів компанії – це кав'ярні, ресторани, офіси та центри, а також готельні підприємства, такі як бутік-готелі, Airbnbs та класичні готелі.

Компанія реалізує різні суміші власної обсмажування, органічну спеціалізовану каву та сезонний чай, а також пропонує замовити каву або чай за індивідуальним рецептом.

Додаткова інформація на тему

5. Друк за запитом

Друк на запит – це спосіб продажу товарів, які виготовляють на замовлення з використанням вашого дизайну. Ви просто створюєте дизайн, а коли клієнт замовляє продукт з таким дизайном, ви відправляєте цей принт у друкарню, яка створює, пакує та відправляє замовлення.

Подібно до дропшипінгу, ця модель дозволяє легко почати онлайн-продаж. Вам не потрібно платити за товар, поки ви не здійсните продаж, тому попередні фінансові витрати дуже малі. Це дозволяє заощадити гроші, які ви можете направити на маркетинг та рекламні стратегії.

При використанні друку на запит все – від друку до упаковки та доставки – бере на себе ваш партнер з друку.

Плюси:

  • Відсутність тривалого очікування. Створивши дизайн, ви можете одразу продавати товар у своєму інтернет-магазині.
  • Автоматизована доставка. Доставка та виконання замовлення здійснюється вашим постачальником. Після того, як ви здійсните продаж, ви відповідатимете тільки за високу якість обслуговування ваших клієнтів.
  • Нижчі витрати на початковому етапі. Оскільки ви не створюєте товарні запаси, то можна легко додавати та видаляти товари, тестувати нові бізнес-ідеї та створювати нові товари у різних нішах ринку.

Мінуси:

  • Ви практично не контролюєте доставку. Вартість доставки може змінюватись для різних товарів. Ваші можливості також можуть бути обмежені, якщо ви хочете створити особливу упаковку.
  • Обмежені можливості налаштування. Те, що ви можете запропонувати своїм покупцям, зрештою залежить від продавця та товару. Саме він визначає метод друку, доступні розміри та види товарної продукції, на якій ви можете поставити свій принт.

Друк на запит також є чудовою бізнес-моделлю для творчих людей, тому що обмежень у цьому сегменті немає. Ви можете продавати такі товари, як:

  • спортивні сумки;
  • легінси для йоги;
  • маски для обличчя;
  • ремінець для годинника;
  • принти на полотні та постери;
  • декоративні подушки;
  • ковдри.

Товари з друком на запит зазвичай приносять невеликий прибуток, все залежить від вашої стратегії ціноутворення та обсягу аудиторії. Але це хороша бізнес-модель з низьким рівнем ризику для новачків в електронній комерції або для тих, хто хоче спробувати нові джерела доходу для свого бізнесу.

Приклад успішного використання друку на вимогу

Ліз Бертореллі, засновниця компанії Passionfruit, дуже хотіла завести французького бульдога. У 2013 році вона поставила собі за мету: якщо вона зможе заробити додаткові 5 000 доларів, то обов'язково заведе собі собаку.

Незважаючи на те, що в той час у неї була постійна робота, вона відкрила Passionfruit, онлайн-компанію друку футболок на запит, щоб швидко досягти своєї мети.

Сайт компанії Passionfruit, що працює за моделлю Друк на вимогу

Додаткова інформація на тему

6. Цифрові товари

Цифровий товар – це нефізичний актив або тип носія, який можна необмежено продавати та розповсюджувати в Інтернеті. Такі товари часто бувають у вигляді завантажуваних, потокових або цифрових файлів, що передаються, такі як MP3, PDF, NFT, відео, плагіни і шаблони.

Початкові витрати на виробництво цифрової продукції можуть бути високими, але витрати на її продаж порівняно невеликі. Як тільки актив створено, його можна дуже дешево доставляти клієнтам.

Плюси:

  • Нижчі витрати. Ви не займаєтесь питаннями складу та не платите за доставку.
  • Велика кількість реалізованого товару. Замовлення можуть бути доставлені миттєво, що дозволяє не займатися їх виконанням. У міру зростання бізнесу ви можете легко автоматизувати обробку замовлень, що дасть вам більше вільного часу.
  • Широкий асортимент продукції. Ви можете використовувати різні функції: модель freemium, коли ви надаєте товари безкоштовно із платними додатковими функціями; щомісячні платні передплати; ліцензії на використання цифрових товарів. Ви можете побудувати бізнес виключно на цифровій продукції або додати їх до вже існуючого бізнесу.
  • Хороші перспективи на майбутнє. Ви маєте величезну можливість розширити свій бізнес за допомогою електронного навчання – це галузь, вартість якої до 2026 року становитиме $374 млрд.

Мінуси:

  • Висока конкуренція. Люди, напевно, зможуть знайти безкоштовні альтернативи вашим цифровим товарам. Щоб досягти успіху, вам доведеться враховувати нішу, на яку ви орієнтуєтеся, надавати новинки та знати, як створити свій бренд. Корисно провести SWOT-аналіз ваших конкурентів, щоб отримати додаткові переваги.
  • Піратство та крадіжка. Ви наражаєтеся на ризик того, що люди можуть вкрасти і використовувати вашу продукцію як свою власну.
  • Обмеження на продаж. Наприклад, ви не можете продавати цифрові товари через Facebook і Instagram відповідно до їх комерційної політики.

Оскільки ваш дохід не залежить від володіння фізичними активами, для бізнесу з продажу цифрових товарів вам не знадобляться великі фінансові вкладення на початковому етапі. Це також говорить про те, що ви можете встановити нижчі ціни, ніж ваші конкуренти. Крім того, відсутні періодичні витрати на товари та послуги, а значить, ви залишаєте собі більшу частину прибутку.

Додаткова інформація на тему

7. Прямі продажі споживачеві (DTC)

Бізнес-модель DTC (direct-to-consumer) означає, що ви продаєте товари безпосередньо споживачам без оптовиків, посередників або сторонніх роздрібних компаній, таких як Amazon. Це нова бізнес-модель, що набирає обертів у міру уповільнення розвитку багатоканальної моделі роздрібної торгівлі.

Подумайте про останні модні бренди: Warby Parker, Barkbox, Bonobos, Casper. Що їх поєднує? Бізнес-модель DTC. Навіть такі бренди, як Apple і Tesla, використовують мобільну комерцію як основний канал для DTC-продажів.

Ці бренди позбавляють покупців необхідності вивчати і вибирати з сотень конкуруючих онлайн-майданчиків і посередників, полегшуючи їм весь процес покупки.

Плюси:

  • Пряме спілкування з клієнтами. Коли хтось робить покупки у роздрібній мережі Nordstrom і купує куртку Canada Goose, він стає клієнтом Nordstrom, а не Canada Goose. Бренд не може спілкуватися з цими клієнтами, надсилати їм оновлення електронною поштою або контактувати. Прямі продажі допоможуть вам стати власником великої аудиторії та підтримувати інтерес ваших клієнтів.
  • Збір даних про покупців. Прямі продажі дозволяють збирати дані від першої особи, які ви можете використовувати для персоналізації в спілкуванні з клієнтами.
  • Вищий прибуток. Вам не потрібно ділитися прибутком із сторонніми дистриб'юторами.
  • Швидкий зворотний зв'язок. Оскільки ви маєте можливість спілкуватися з клієнтами безпосередньо, ви можете легко збирати відгуки, щоб покращити свою продукцію та проаналізувати споживчий досвід.

Мінуси:

  • Витрати на прямий розподіл. Немає можливості поділити з партнерами витрати на доставку або зберігання. Підприємствам DTC необхідно вкладати більше коштів, щоб забезпечити безперебійну роботу свого бізнесу.
  • Складність у пошуку аудиторії. Однією з переваг роботи з роздрібними торговцями є те, що покупці можуть легко знайти вашу продукцію. Якщо ви новий бренд, вам доведеться просувати себе самостійно. Ви також не зможете скористатися досвідом дистриб'ютора або його торговим персоналом.

Взаємодіючи зі своїми клієнтами безпосередньо, ви зберігаєте контроль за своєю продукцією та її продуктивністю. Хоча, для створення надійних каналів збуту може знадобитися час і гроші, прямий продаж – це розумна бізнес-модель для створення лояльної клієнтської бази та підвищення рентабельності в довгостроковій перспективі.

Приклад успішної бізнес-моделі DTC

Шкіряне взуття ручної роботи і напис "Зроблено в Італії" йдуть пліч-о-пліч. Споживачі, які носять таке взуття, традиційно змирилися з його високою ціною. А все завдяки індустрії, переповненій дистриб'юторами, агентами, перекупниками та роздрібними продавцями.

І лише у 2013 році міланський взуттєвий стартап Velasca поставив собі за мету зруйнувати індустрію, поєднавши споживачів безпосередньо з виробником.

Магазин Velasca, що працює по бізнес моделі DTC

Velasca народилася з випадкової розмови на задньому сидінні таксі між співзасновниками Енріко Козаті та Якопо Себастіо. З того часу компанія перетворилася на квітучий DTC-бренд, який продає сотні тисяч одиниць взуття більш ніж у 30 країнах.

Додаткова інформація на тему

8. Надання передплат на продукти та послуги

За прогнозами, до 2025 року ринок електронної комерції за підпискою досягне $473 млрд. Бізнес-модель передплати стягує з клієнтів періодичну плату – зазвичай щомісячну чи щорічну – за доступ до продукту чи послуги. Моделі передплати допомагають компаніям отримувати вигоду від постійних відносин з клієнтами. Якщо вони продовжують бачити цінність у вашій пропозиції, вони будуть продовжувати платити за неї.

Неважливо, чи займаєтесь ви електронною комерцією або онлайн-освітою, ви можете розпочати бізнес підписки в багатьох галузях, включаючи:

  • Побутові послуги.
  • Щомісячні абонементи.
  • Співтовариства з інтересів.
  • Послуги харчування.

Модель регулярного оформлення підписок може призвести до підвищення доходів та зміцнення відносин із клієнтами. Чим довше клієнти користуються вашим продуктом або послугою, тим ціннішою вона стає для них.

Плюси:

  • Передбачуваний дохід. Щомісячні продажі допомагають прогнозувати дохід, планувати запаси та аналізувати, скільки потрібно коштів для розвитку бізнесу.
  • Гарантований прибуток. Отримання щомісячних платежів уперед означає збільшення грошового потоку (і спокій) для стартапа.
  • Лояльні клієнти. Регулярні покупки допомагають краще зрозуміти своїх клієнтів, що дозволяє постійно вдосконалювати продукцію. А це і змушує клієнтів повертатись за новими покупками.
  • Більш легкі можливості для додаткових продажів. Чим більше клієнтів користується вашою продукцією, тим більше вони вам довіряють. Це полегшує продаж додаткових продуктів, оскільки вони вже знають, що ви надаєте якісну продукцію чи послуги.

Мінуси:

  • Високий ризик втрати аудиторії. Одним із недоліків бізнес-моделі підписки є відтік клієнтів. Ви повинні постійно підтримувати інтерес і залучати людей, щоб вони продовжували платити вам.
  • Різноманітність продуктів. Продукти стають нудними, якщо вони не оновлюються. Netflix додає та видаляє фільми щомісяця. Trunk Club обіцяє постійно інвестувати у зміну стилістики. Для підтримки бізнесу за підпискою необхідно, щоб продукти були нові.
  • Маленькі проблеми – великі проблеми. Більшість сервісів надають своїм клієнтам те саме, в один і той же час, щомісяця. Хоча це і здається дрібницею, але якщо у вашій системі передплати з'явиться навіть невеликий недолік, він може швидко перетворитися на велику проблему, якщо ви вчасно не усунете його.

Приклад успішного надання передплат на продукти та послуги

Підприємства, які працюють за передплатою, існують у різних формах. Роздрібні продавці електронної комерції B2C можуть включити модель підписки у свою пропозицію, подібно до John's Crazy Socks, популярного онлайн-бренду шкарпеток. Компанія, створена у 2016 році 22-річним Джоном Кроніном, сьогодні перетворилася на багатомільйонний бізнес.

Магазин John's Crazy Socks, який торгує за моделлю надання підписки

Бренд пропонує підписку на "Sock of the Month Club", в якій Джон, засновник компанії, щомісяця створює для передплатників список обраних високоякісних шкарпеток. Кожен, хто підключив платний пакет і став учасником клубу, отримує записку від Джона, цукерки та дисконтні картки для майбутніх замовлень. Крім того, 5% кожної підписки йде на підтримку Спеціальної Олімпіади.

Додаткова інформація на тему

Пошук успішної бізнес-моделі

Для більшості товарів підійде одна з представлених вище бізнес-моделей. Але в залежності від вашої продукції або ніші, у вас може і не бути вибору, яку бізнес-модель електронної комерції використовувати.

Багато залежить від типу товару, який ви плануєте продавати. Деякі товари автоматично підпадають під певні бізнес-моделі. Однак модель, яку ви використовуватимете для продажу, частково визначить та сформує весь ваш бізнес-план на майбутнє.

Спробуйте різні бізнес-моделі як стартовий майданчик для створення фундаменту, на який ви зможете спертися. Потім продовжуйте дивувати клієнтів та підтримувати інтерес вашої аудиторії. Незабаром ви зможете переконатися в ефективності однієї з бізнес-моделей, уникнути багатьох поширених помилок у бізнесі та вести бізнес правильно.

Відповіді на найчастіші запитання про бізнес-моделі

Які бізнес-моделі найпопулярніші?

● дропшипінг;
● виготовлення товарів ручної роботи;
● власне виробництво;
● оптова торгівля;
● друк на вимогу;
● цифрові товари;
● прямий продаж споживачеві (DTC);
● надання передплат на продукти та послуги.

Які є види бізнес-моделей?

● Бізнес для споживача (B2C).
● Бізнес для бізнесу (B2B).
● Споживач споживача (C2C).
● Споживач для бізнесу (C2B).

Що таке хороша бізнес-модель?

Хороша бізнес-модель – це каркас для успішної бізнес-стратегії. Вона відповідає на найважливіші питання про ваш бізнес та допомагає прогнозувати. Ключові компоненти хорошої бізнес-моделі включають цільових клієнтів і ринок, сильні та слабкі сторони вашої компанії, стратегію ціноутворення, тип вашої продукції та те, як ви її продаватимете.

Як правильно вибрати бізнес-модель?

1. Оцініть потрібність вашої продукції для споживачів.
2. Переконайтеся, що ваш товар задовольняє потреби покупців.
3. Виберіть перевірений приклад бізнес-моделі.
4. Створіть бізнес-план.
5. Протестуйте канали збуту та стратегію поширення.
6. Запустіть тестовий режим продажу.
7. Читайте та реагуйте на відгуки покупців.

Зміст
8 бізнес-моделей електронної комерції з прикладами
Зміст