Є багато причин глибоко вивчити це питання, перш ніж розпочати складати бізнес-план. Хороший бізнес-план допомагає визначити вашу стратегію, виявити потенційні перешкоди, вирішити, що саме вам потрібно, а також оцінити перспективи розвитку, перш ніж ви запустите свій бізнес.
При відкритті свого магазину у вас буде довгий список справ, таких як створення фото товарів, запуск рекламних кампаній та ведення облікових записів у соціальних мережах. Але передувати всім справам має складання бізнес-плану.
Так, не кожен успішний бізнес розпочався з формального бізнес-плану, але багато бізнесменів зазначають, що це справді корисно і допомогло їм краще вивчити свою ідею та ринок, а також оцінити масштаб та визначити правильну стратегію. Саме тому ми створили керівництво, яке допоможе скласти бізнес-план правильно.
Що таке бізнес-план?
Бізнес-план ‒ це документ, який відображає діяльність бізнесу, включаючи його товари або послуги, перспективи доходу, штат співробітників, пошук фінансування для реалізації бізнес-ідеї, визначення моделі та стратегії бізнесу, а також багато інших деталей, які мають значення для успішного розвитку .
Чому для успішного бізнесу потрібно складати бізнес-план?
Основна причина складання бізнес-плану – попередня оцінка того, наскільки успішним може бути ваш бізнес та розуміння кроків, необхідних для його запуску.
Але також наявність бізнес-плану може допомогти і в інших ситуаціях. Наприклад, якщо ви хочете отримати фінансування для реалізації своєї бізнес-ідеї. Інвестори завжди вивчають бізнес-план перед тим, як фінансувати його, щоб мати можливість оцінити рентабельність бізнесу. Тому бізнес-план іноді порівнюють із документами, необхідними для отримання кредиту.
Є й інші вагомі причини навчитися складати хороший бізнес-план, навіть якщо ви не потребуєте фінансування:
- Навички планування. Складання плану – це безцінна вправа для чіткої презентації ваших ідей, яка допоможе вам оцінити масштаби вашого бізнесу, а також вести облік часу, грошей та ресурсів, які вам знадобляться для початку роботи.
- Порівняння бізнес-ідей. Якщо у вас є кілька ідей, то зразковий бізнес-план для кожної з них допоможе вам виявити ту, яка має більше шансів на успіх.
- Глибоке вивчення теми. Щоб написати бізнес-план, вам необхідно вивчити свого ідеального клієнта та конкурентів. Це інформація, яка допомагає вибрати ефективну стратегію.
- Визначення цілей компанії. Ваш бізнес-план – один із найпростіших способів донести ваше бачення до потенційних співробітників. Це значно зміцнює їхню довіру до підприємства, особливо якщо ви перебуваєте на ранніх стадіях зростання.
- Укладання партнерства. Якщо ви плануєте звернутися до інших компаній із пропозицією про співпрацю, то з конкретним планом, зазначенням цільової аудиторії та стратегією зростання, потенційним партнерам буде набагато легше визначити, чи підходить ваш бізнес для них. Особливо, якщо вони більш досвідчені і вони вже мають успішний бізнес.
- Участь у конкурсах. Існує безліч конкурсів для бізнес-планів, які пропонують такі призи як гранти або інвестиційний капітал. Щоб знайти відповідні конкурси у вашій галузі та регіоні, спробуйте набрати в Гуглі "конкурс бізнес-планів + [ваше місце розташування]" або "конкурс бізнес-планів + [ваша галузь]".
Бізнес-план ‒ це відмінна відправна точка, якщо ви шукаєте правильний спосіб викласти свої думки та ідеї, а також поділитися ними з людьми, які можуть вплинути на ваш успіх.
Ось як коментують користь бізнес-плану підприємці:
У нас уже був досвід роботи в маркетингу, але не так багато досвіду в інших речах, які необхідні для ведення бізнесу у сфері електронної комерції. До них відносяться такі операції, як фінанси, виробництво та технології. Складання бізнес-плану допомогло нам побачити прогалини і полегшило виявлення тих проблем, у яких нам потрібна допомога чи, принаймні, підвищення кваліфікації”. ‒ Джордан Барнетт, компанія Kapow Meggings.
У нас ювелірний бізнес, який перейшов з Magento на Shopify. Ми склали бізнес-план для переїзду. Він включав огляд самої необхідності переїзду, проблем поточного бізнесу, переваг переходу на нову платформу, потенційних проблем під час переходу, основних завдань, додаткових витрат та строків. Він справді охоплював усе, що ми вважали важливим: цей бізнес-план враховував думку всіх, хто працював над проектом, починаючи від фотографів, маркетингової команди і закінчуючи розробниками, таким чином, ми всі були на одній хвилі. Першого разу це спрацювало дуже добре, а другого разу – ще краще”. - Джефф Моріарті, компанія Tanzanite Jewelry Designs.
Покроковий посібник зі створення бізнес-плану
Ніщо так не лякає, як порожній лист, але треба починати. Складання бізнес-плану починається з визначення пунктів та ключових деталей того, що входить до кожного розділу. Це головний перший крок, який потрібно зробити.
Нижче наведено шаблон розділів, які можна скопіювати в свій порожній документ, щоб почати рухатися вперед, а не сидіти в сум'ятті перед чистим листом.
Ось основні розділи стандартного бізнес-плану:
- Резюме
- Опис компанії.
- Аналіз ринку.
- Управління та організація.
- Товари та послуги.
- Цільова аудиторія.
- Маркетингова стратегія.
- План логістики та операцій.
- Фінансовий план.
Ви також можете почати з вивчення статті про шаблон бізнес-плану та використовувати представлений у статті зразок бізнес-плану для формування структури вашого власного плану.
Тепер, коли у вас є готовий нарис бізнес-плану, можна почати його заповнювати. Ми розглянемо кожен розділ окремо, щоб вам було легко розібратися з ними.
Резюме
Хороше резюме – це один із найважливіших розділів вашого плану. Але його слід заповнювати в останню чергу.
Мета резюме ‒ зібрати докупи всю інформацію і дати короткий огляд. Це має бути такий текст, який переконає (наприклад, потенційних інвесторів чи кредиторів) читати далі ваш бізнес-план.
Знову ж таки, оскільки це резюме, необхідно виділити лише ключові моменти, які ви виявили у процесі написання плану. Якщо ж ви пишете план для своїх цілей, то можна пропустити цей пункт. Але цілком можливо, що вам захочеться спробувати це зробити, навіть просто для практики.
Резюме має бути не більше однієї сторінки. Звичайно, таке обмеження може призвести до того, що вмістити всю важливу інформацію буде важко, але це можливо. Ось що має містити резюме вашого бізнес-плану:
- Концепція бізнесу. Яка діяльність вашого бізнесу?
- Мета бізнесу. Чого прагне ваш бізнес?
- Опис товарів чи послуг. Що ви продаєте та чим це відрізняється від інших пропозицій?
- Цільовий ринок. Кому ви продаєте?
- Маркетингова стратегія. Як ви плануєте залучити покупців?
- Поточний фінансовий стан. Який дохід ви отримуєте зараз?
- Прогнозований фінансовий стан. Який прибуток ви плануєте отримати?
- Конкретна сума. Скільки грошей вам потрібно для розвитку?
- Команда. Хто бере участь у бізнесі?
Опис компанії
Цей розділ вашого бізнес-плану повинен відповісти на два фундаментальні питання: хто ви і що ви плануєте робити? Відповіді на ці питання дають уявлення про те, чому ви займаєтеся бізнесом, чим ви відрізняєтесь від інших, а також чому саме ви є гарною інвестиційною ставкою.
Уточнення цих деталей буде корисним, навіть якщо ви єдина людина, яка їх побачить. Це можливість викласти на папері додаткові аспекти вашого бізнесу, наприклад ваші принципи, ідеали та культурну філософію.
Ось основні моменти, які ви повинні включити до опису компанії:
- Структуру вашої компанії (чи є компанія індивідуальним підприємцем, членом товариства, товариством з обмеженою відповідальністю тощо).
- Вашу бізнес-модель.
- Вашу галузь.
- Концепцію вашого бізнесу, а також цінність вашої пропозиції.
- Довідкову інформацію про ваш бізнес або його унікальну історію.
- Короткострокові та довгострокові цілі вашого бізнесу.
- Ваш штат співробітників, включаючи основних фахівців та їх заробітну плату.
Багато з цих пунктів ‒ просто констатація фактів, але для деяких потрібно більше роздумів і часу, особливо коли йдеться про цінності та місію вашого бізнесу. Це допомагає навіть для себе краще зрозуміти, чому існує ваш бізнес, чого ви хочете досягти і яких принципів дотримуєтеся.
Щоб визначити свої цінності, подумайте про людей, з якими взаємодіє ваша компанія, включаючи власників, співробітників, постачальників, клієнтів та інвесторів. Добре подумайте, як би ви хотіли вести справи з кожним із них. У міру складання цього списку ви визначите свої основні цінності.
Як тільки ви визначили свої цінності, можна створювати опис вашої місії. Ваше звернення має переконливо пояснити, чому існує ваш бізнес, але воно не повинно бути довшим за одну пропозицію.
Як приклад можна навести опис місії компанії Shopify: "Зробити торговельну діяльність корисною для всіх". Це ясна відповідь на питання про місію компанії, яка не потребує додаткових пояснень.
Потім складіть опис того, як ви собі уявляєте майбутнє. Який вплив зробить ваш бізнес та які результати слід очікувати від його діяльності? Сформулюйте це як твердження – почніть зі слів "Ми будемо". Цей опис, на відміну від заяви про місію, може бути довшим за одну пропозицію, але постарайтеся обмежитися трьома. Як правило, найкращі заяви про світогляд компанії лаконічні.
Нарешті, огляд компанії повинен включати як короткострокові, так і довгострокові цілі. Короткострокові цілі, як правило, мають бути досяжні протягом найближчого року, тоді як для довгострокових цілей достатньо від року до п'яти років. Переконайтеся, що всі ваші цілі відповідають концепції SMART: конкретні, вимірні, досяжні, реалістичні та визначені за часом.
Аналіз ринку
Незалежно від того, який вид бізнесу ви починаєте, можна без перебільшення сказати, що вибір ринку багато що визначає . Щоб досягти успіху, необхідно вибрати правильний ринок для вашої продукції - той, де багато клієнтів, які цікавляться вашим товаром і потребують його. Якщо ви оберете неправильний ринок або правильний ринок у неправильний час, то доведеться вести тяжку боротьбу за кожний продаж.
Аналіз ринку – це ключовий розділ вашого бізнес-плану, навіть якщо ви складаєте його лише для себе. Він повинен включати огляд того, наскільки великий ринок для вашої продукції, аналіз стану вашого підприємства на ринку та огляд конкурентного середовища. Ретельне вивчення цих даних необхідне як переконання інвесторів, так підтвердження ваших власних припущень про продуктивність роботи.
Який масштаб вашого потенційного ринку?
Потенційний ринок - це те, скільки людей потребує ваших товарів чи послуг. Ви можете скільки завгодно уявляти собі захмарні цифри продажів, але потрібно використовувати якнайбільше незалежних даних, що підтверджують ваші уявлення.
Так як це досить складний процес, ось кілька загальних порад, які допоможуть вам на цьому етапі складання бізнес-плану:
- Вивчіть профіль вашого ідеального покупця , особливо щодо демографічних характеристик. Якщо ви націлюєтеся на споживачів-міленіалів у США, ви можете спочатку вивчити державні дані щодо чисельності цієї групи. Ви також можете вивчити прогнозовані зміни кількості людей у цільовому віковому діапазоні протягом наступних років.
- Зверніть увагу на тенденції та швидкість розвитку вашої галузі . Якщо ваш товар призначений для пенсіонерів, постарайтеся знайти дані про те, скільки людей вийде на пенсію протягом п'яти років, а також пошукайте додаткову інформацію про моделі споживання серед цієї вікової групи.
Якщо ви продаєте обладнання для фітнесу, то корисним буде вивчити активність відвідування тренажерних залів та дані про стан здоров'я та фізичну форму вашої цільової аудиторії чи населення загалом. На додаток, знайдіть інформацію про те, чи прогнозується зростання чи спад у вашій галузі протягом найближчих кількох років. - Робіть лише обґрунтовані висновки . Так як ринок відрізняється нестабільною динамікою, у вас ніколи не буде ідеальної та повної інформації про його розмір. Ваша мета - засновувати свої оцінки на такій кількості достовірних даних, якої достатньо для впевнених прогнозів.
Існують додаткові ресурси, які допоможуть отримати дані про ринок. Це державні статистичні служби, галузеві асоціації, академічні дослідження та авторитетні видання новин, які вивчають вашу галузь.
SWOT-аналіз
SWOT-аналіз розглядає ваші сильні та слабкі сторони, можливості та загрози. Що найкраще у вашій компанії? У чому ви не дуже добрі? Якими змінами на ринку чи в галузі ви можете скористатися та перетворити їх на можливості для зростання? Чи існують зовнішні фактори, які загрожують вашому успіху?
Такий аналіз часто подається у вигляді таблиці, де в кожному рядку у вигляді списку наводиться найважливіша інформація. Сильні та слабкі сторони перераховуються першими, а погрози йдуть у наступному рядку таблиці. Завдяки такому візуальному уявленню можна швидко побачити фактори, які можуть вплинути на ваш бізнес та визначити вашу конкурентну перевагу на ринку.
Ось приклад таблиці зі SWOT-аналізом:
Аналіз конкурентоспроможності над ринком
Існує три основні фактори, що характеризують бізнес в умовах конкуренції:
- Лідерство за ціною. Ви можете максимізувати прибуток, пропонуючи нижчі ціни, ніж більшість ваших конкурентів. Як приклад можна навести такі компанії, як Mejuri та Endy.
- Пропозиція унікальних товарів чи послуг. Ваша продукція чи послуга виділяється серед конкурентів у вашій галузі та не має аналогів. Цей шлях обрали такі компанії, як Knix та Qalo.
- Орієнтація на вузьку категорію покупців. Ви фокусуєтеся на дуже специфічному цільовому ринку чи ніші і зосереджуєте всі зусилля на завоювання меншої аудиторії, перш ніж переходити до ширшого ринку. Відмінним прикладом цієї стратегії є такі компанії, як TomboyX та Heyday Footwear.
Щоб зрозуміти, що найкраще підходить, вам необхідно знати про свій бізнес все, а також добре вивчити конкурентне середовище.
Навіть за наявності інноваційного товару у вас завжди будуть конкуренти на ринку, тому важливо включити у бізнес-план огляд конкурентів. Якщо ви входите на сталий ринок, включіть у список ті компанії, які ви вважаєте своїми прямими конкурентами, і поясніть, як ви плануєте виділити свою продукцію та бізнес на їхньому фоні.
Наприклад, якщо ви запускаєте ювелірний бізнес, ваша конкурентна відмінність може полягати в тому, що, на відміну від інших ювелірних магазинів, ви віддаєте відсоток від свого прибутку до відомої благодійної організації або пропонуєте своїм покупцям особливу систему знижок.
Якщо на вашому ринку нелегко визначити прямих конкурентів, то подумайте про непрямих конкурентів ‒ компанії, які пропонують аналогічну продукцію або товари-замінники. Наприклад, якщо ви продаєте новий інноваційний предмет кухонного обладнання, можна помилково подумати, що через новизну товару конкурентів у вас немає. Але вам варто звернути увагу на те, що роблять ваші потенційні покупці для вирішення тих самих проблем, які вирішує ваш товар.
Управління та організація
Розділ "Управління та організація" вашого бізнес-плану повинен повідомляти про те, хто керує вашою компанією. На цьому етапі складання бізнес-плану необхідно описати юридичну структуру вашого бізнесу. Вкажіть інформацію про те, як ви плануєте зареєструвати свій бізнес (індивідуальний підприємець, товариство з обмеженою відповідальністю тощо).
Якщо у вас команда менеджерів, використовуйте схему організації співробітників, щоб показати внутрішню структуру вашої компанії, включаючи розподіл обов'язків. Поясніть, яким чином кожен співробітник корисний для успіху стартапа.
Товари та послуги
Ваші товари чи послуги займатимуть основне місце у різних розділах бізнес-плану, але важливо правильно оформити той розділ, у якому будуть викладені основні відомості про них.
Якщо ви продаєте безліч різних товарів, можна включити більш загальну інформацію. Якщо ви продаєте лише кілька, надайте додаткову інформацію про кожен з них. Зробіть опис нових товарів, які ви збираєтеся запустити у найближчому майбутньому, а також додайте свої власні ідеї. Вкажіть, як це зможе підвищити рентабельність.
Важливо також відзначити, звідки надходять товари, наприклад, якщо ви збираєтеся організувати бізнес з дропшиппінгу, то вам підійдуть трендові дропшиппінг-товари, а не вироби ручної роботи.
Цільова аудиторія
Ваш ідеальний клієнт є основою вашого маркетингового плану, навіть вашого бізнес-плану загалом. Вам потрібно пам'ятати про це при виборі стратегії, тому важливо вивчити потенційних покупців та включити до свого плану огляд їх головних ознак.
Щоб дати повне уявлення про вашу ідеальну цільову аудиторію, опишіть ряд загальних та конкретних демографічних ознак. Такий огляд часто включає:
- Місце проживання;
- Віковий діапазон;
- Рівень освіти;
- Загальні моделі поведінки;
- Чим займаються у вільний час;
- Де працюють;
- Які технології використовують;
- Скільки заробляють;
- Духовний рівень розвитку, цінності, переконання.
Ця інформація повинна бути достатньо конкретною, щоб було ясно, до кого ви намагаєтеся звернутися, і чому ви обрали саме цю цільову аудиторію.
Наприклад, у студента коледжу інші інтереси, звички купівлі та цінова чутливість, ніж у 50-річного керівника компанії зі списку Fortune 500. Ваш бізнес-план та подальші рішення залежатимуть від того, хто з них є вашим ідеальним клієнтом.
Маркетингова стратегія
Ваш маркетинг безпосередньо залежить від вашого ідеального покупця. Ваш план повинен описувати ваші поточні рішення та майбутню стратегію з акцентом на те, як ваші ідеї підходять до цього ідеального клієнта.
Наприклад, якщо ви плануєте інвестувати значні кошти в маркетинг в Instagram, можливо, має сенс вказати, чи є Instagram провідною платформою для вашої аудиторії. Якщо ні, то це може бути приводом для перегляду вашого маркетингового плану.
Більшість планів маркетингу включають інформацію з чотирьох ключових розділів. Наскільки докладно варто описувати кожен із них, залежить як від вашого бізнесу, так і від цільової аудиторії.
- Ціна. Скільки коштує ваша продукція, і чому ви ухвалили таке рішення?
- Товар. Що ви продаєте та як ви виділяєте це на ринку?
- Просування. Як ви знайомите ідеального покупця із вашою продукцією?
- Місце. Де ви продаватимете свої товари?
Просування може становити основну частину вашого плану, оскільки тут легше розписати деталі, але решта трьох областей теж має бути добре описана ‒ кожна з них є важливим стратегічним важелем для вашого маркетингу.
План логістики та операцій
Логістика та операційна діяльність ‒ це робочі процеси, які ви здійснюватимете, щоб втілити свої ідеї в життя. Якщо ви пишете бізнес-план тільки для себе, цей розділ все одно є важливим. Хоча, можливо, не обов'язково включати до нього подробиці, як у разі пошуку інвесторів.
Зробіть огляд всіх ваших планових операцій, включаючи:
- Постачальників. Де ви отримуєте сировину, необхідну для виробництва, або де виробляється ваша продукція?
- Виробництво. Чи плануєте ви виробляти, виготовляти товари або виступати дропішиппером? Скільки часу займе виробництво товарів та їх доставка? Як ви впораєтеся із сезоном завантаженості чи різким підвищенням попиту?
- Приміщення. Де працюватимете ви і всі члени вашої команди? Чи плануєте ви мати фізичний торговий майданчик? Якщо так, то де?
- Обладнання. Які інструменти та технології вам необхідні для роботи? Сюди входить все: від комп'ютерів до лампочок та іншого.
- Доставку та виконання замовлень. Чи справлятиметеся ви з усіма завданнями по доставці своїми силами або скористаєтеся послугами стороннього партнера по доставці?
- Товарні запаси. Скільки товарів ви триматимете на складі і де вони зберігатимуться? Як ви відправлятимете товар? Як ви керуватимете складом?
Цей розділ повинен показувати, що ви добре розумієте ланцюжок поставок і у вас є надійний план на випадок непередбачених обставин, щоб уникнути потенційних збитків. Якщо ви складаєте бізнес-план тільки для себе, цей розділ дасть вам основу для прийняття інших важливих рішень, наприклад, коли ваші початкові інвестиції почнуть окупатися або як визначитися з ціною на товар, щоб покрити передбачувані витрати.
Фінансовий план
Якою б чудовою не була ваша ідея і скільки б зусиль, часу і грошей ви не вклали, бізнес живе або помирає залежно від його фінансового стану. Зрештою, всі хочуть працювати з бізнесом, який має добрі перспективи розвитку.
Рівень деталізації фінансового плану залежить від вашої аудиторії та цілей, але зазвичай є три основні види фінансових показників: звіт про доходи, баланс та звіт про рух коштів. Також можна сюди включити фінансові прогнози.
Корисно: скачайте шаблон електронної таблиці, який включає все необхідне для створення звіту про доходи, баланс і рух коштів, включаючи деякі приклади. За потреби ви можете відредагувати його, щоб скласти власний прогноз.
Звіт про прибуток та збитки
Ваш звіт про доходи призначений для того, щоб показати джерела доходів та витрат за певний період часу. За допомогою цих двох складових можна підбити підсумки про прибуток і збитки, які ваш бізнес зазнав за конкретний відрізок часу. Якщо ви ще не запустили свій бізнес, можна скласти прогноз на основі прогнозованих даних.
Балансовий звіт
Цей звіт показує розмір вашого капіталу. В одній колонці перераховуються всі активи вашого підприємства (те, чим ви володієте), а в іншій – всі зобов'язання компанії (те, що ви заборгували). Це дає уявлення про капітал підприємства, який розраховується так:
[Активи] - [Зобов'язання] = [Власний капітал]
Звіт про рух коштів
Звіт про рух коштів схожий на звіт про доходи та витрати, але є одна важлива відмінність: у ньому враховуються дати отримання доходів та оплати витрат.
Якщо прихід коштів більше, ніж витрата на певну дату, ваш грошовий потік позитивний. Інакше грошовий потік негативний. В ідеалі, звіт про рух коштів допоможе вам відстежити, коли коштів мало, коли у вас може бути профіцит і коли вам може знадобитися план дій на випадок непередбачених обставин, щоб запросити фінансування для підтримки вашого бізнесу.
Особливо корисно складати прогноз такого звіту, щоб виявити слабкі місця або негативний грошовий потік, а також скоригувати операції за необхідності. Ось посібник зі складання прогнозу руху коштів для вашого бізнесу.
Може бути корисно: Ви можете завантажити всі три шаблони відразу, щоб скласти фінансові звіти для свого бізнес-плану.
Чому бізнес-план не працює?
Так, ваш бізнес-план може провалитися. Ви не хочете, щоб ваш час і зусилля пішли нанівець. Для цього уникайте поширених бізнес-помилок :
- Погана бізнес-ідея. Не кожна ідея гарна. Іноді ваша ідея може бути занадто ризикованою, і ви не знайдете для неї інвестора. В інших випадках це може бути занадто дорогим або не мати попиту на ринку. Орієнтуйтеся на ідеї малого бізнесу, для них потрібні маленькі грошові витрати, а іноді взагалі можна почати бізнес без стартового капіталу.
- Відсутність стратегії отримання прибутку. Інвестори, які вивчають ваш бізнес-план, хочуть знати одне: чи принесе їм прибуток ваше підприємство? Якщо ви не покажете план, за яким вони зможуть вийти з бізнесу з прибутком, то ви не отримаєте фінансування.
- Некваліфіковані співробітники. Хороша ідея товару забезпечить вхід на ринок. Але креативна команда співробітників виведе на вершину. На жаль, багато власників бізнесу упускають цей факт. Вони вважають, що інвестори хочуть бачити потенційний прибуток, не переймаючись тим, як ви його отримаєте. Якщо ви пропонуєте нову ідею програмного забезпечення, то є сенс мати в команді хоча б одного розробника або IT-фахівця.
- Відсутність фінансових прогнозів. Ваші цифри – найцікавіша частина для інвесторів. Не забувайте про балансовий звіт, звіт про рух грошових коштів, звіт про прибуток та збитки. Щоб створити успішний бізнес-план, додайте до нього аналіз ризиків та розрахунок окупності інвестицій. Іноді для розвитку вашого бізнесу може знадобитися кредит. Ознайомтеся з посібником на тему, як отримати кредит для бізнесу, щоб зрозуміти, який тип кредиту потрібен саме вам.
- Орфографічні та граматичні помилки. Деякі бізнесмени вважають, що наймати професійного редактора – це надмірність. Насправді, всі успішні організації наймають редакторів для перевірки своїх документів. Якщо у вас друкарські помилки в бізнес-плані, то як можна повірити в те, що у вас не буде помилок при його реалізації?
Приклад бізнес-плану. Ви можете завантажити копію у форматі Microsoft Word або Google Docs та використовувати її для власного бізнесу: приклад бізнес-плану від Shopify.
Поради щодо складання бізнес-плану для малого бізнесу
Є кілька ключових моментів, про які слід пам'ятати у процесі складання бізнес-плану:
- Для кого ви складаєте бізнес-план? Коли ви знаєте, хто читатиме ваш план (навіть якщо просто пишете його для себе), ви можете адаптувати мову та врахувати необхідну інформацію. Це також допомагає зрозуміти, що ви не пропустили важливі деталі, і дозволить опустити розділи, які не мають великого значення.
- Чітка мета. Вам доведеться докласти більше зусиль і підготувати ретельніший план, якщо ваша мета ‒ отримати фінансування для свого бізнесу, а не просто розробити план для себе.
- Глибоко вивчіть основні аспекти. Розділи вашого бізнес-плану будуть базуватися в основному на ваших ідеях, але деякі найважливіші відомості, які вам знадобляться, вимагають підтвердження з незалежних джерел. Також вам необхідно витратити час на те, щоб визначити свою цільову аудиторію, рівень попиту на ваш товар та вивчити конкурентів.
- Пишіть коротко і по суті. Незалежно від того, для кого ви пишете, ваш бізнес-план має бути коротким та легким у читанні. Як правило, не більше ніж 15-20 сторінок. Якщо у вас є додаткові документи, які, на вашу думку, можуть бути важливими, то можна просто додати їх як додатки.
- Дотримуйтесь одного стилю. Для цього краще доручити написання плану одній людині або знайти час на якісне редагування.
Бізнес-план – основа для розвитку бізнесу
Бізнес-план допомагає визначити правильні дії для розвитку вашого бізнесу навіть якщо ви ніколи не плануєте звертатися до інвесторів. Він дозволяє побачити прогалини у вашому плані, перш ніж вони стануть проблемами.
Якщо ви складаєте бізнес-план для нової бізнес-ідеї в інтернеті, для роздрібного магазину або для розвитку вашої компанії, то тепер у вас є вся необхідна інформація, яка допоможе вам почати роботу. Можна сміливо братися до реалізації вашого бізнес-плану!
FAQ про складання бізнес-плану
Як правильно скласти бізнес-план?
- Резюме.
- Опис компанії.
- Аналіз ринку.
- Управління та організація.
- Товари та послуги.
- Цільова аудиторія.
- Маркетингова стратегія.
- План логістики та операцій.
- Фінансовий план.
Що таке добрий бізнес-план?
Які основні цілі у бізнес-плану?
- Визначення перспектив розвитку бізнесу.
- Розрахунок фінансових потреб.
- Залучення фінансування (інвесторів, банків, кредиторів).